Verbonden partij publiek
- Verbonden partij publiek
Veiligheidsregio Zuid Limburg
1. Naam
Veiligheidsregio Zuid Limburg
2. Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling van alle gemeenten in Zuid-Limburg
3. Vestigingsplaats
Maastricht
4. Doelstelling en openbaar belang
Betreft de uitvoering van de aan Veiligheidsregio opgedragen taken, die zich met name richten op de brandweerzorg en de crisisbeheersing.
5. Relatie met beleidsprogramma
Programma Veiligheid
6. Deelnemende partijen
Alle gemeenten van Zuid-Limburg
7. Bestuurlijk belang
Conform de Wet gemeenschappelijke regelingen bestaat de bestuursstructuur uit een Algemeen Bestuur (AB) en Dagelijks Bestuur (DB). De burgemeester vertegenwoordigt de gemeente Stein in het AB.
8. Financieel belang
Alle gemeenten in Zuid-Limburg betalen, op basis van een verdeelsleutel, hun aandeel in de kosten.
9. Vermogen
Eigen vermogen
31-12-2022: € 4.387.029
31-12-2021: € 4.641.202Vreemd vermogen
31-12-2022: € 59.386.000
31-12-2021: € 55.556.000Gemeentelijke bijdrage
2022: € 1.590.880
2021: € 1.468.00010. Financieel resultaat
2022: € - 401.920
2021: € -120.07311. Risico’s
De risico's zijn beschreven in de risicoparagrafen van de begrotingen en jaarrekeningen van de Veiligheidsregio. De Veiligheidsregio beschikt over een eigen algemene reserve.
12. Ontwikkelingen
-
- Verbonden partij publiek
Participatiebedrijf Vidar
1. Naam
Gemeenschappelijke regeling WSW Vidar
2. Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling van de gemeenten Sittard-Geleen, Beek en Stein.
3. Vestigingsplaats
Sittard-Geleen
4. Doelstelling en openbaar belang
Uitvoering van de WSW en de Participatiewet.
5. Relatie met beleidsprogramma
Programma Sociaal Domein
6. Deelnemende partijen
Gemeenten Sittard-Geleen, Beek en en Stein.
7. Bestuurlijk belang
Conform de WGR bestaat de bestuursstructuur uit een algemeen bestuur (twee wethouders per gemeente) en een dagelijks bestuur (wethouders met Participatie in hun portefeuille)
8. Financieel belang
De deelnemende gemeenten voldoen, op basis van de begroting van de GR Vixia, aan hun gemeentelijke bijdrage. Hierbij is het financieel belang van de drie deelnemende gemeenten gebaseerd op het aantal WSW-ers. Dit betekent dat er sprake is van een verdeling die (in beperkte mate) kan fluctueren.
9. Vermogen Eigen vermogen
31-12-2022: € 0
31-12-2021: € 0Vreemd vermogen
31-12-2022: € 1.453.048
31-12-2021: € 1.505.556Gemeentelijke bijdrage
2022: € 642.433
2021: : € 729.16910. Financieel resultaat
2022: € 0
2021: € 011. Risico’s
In geval er sprake is van een tekort t.o.v. de begroting moeten de gemeenten dit tekort aanzuiveren d.m.v. een hogere gemeentelijke bijdrage.
12. Ontwikkelingen
De financiële druk die voor de deelnemende gemeenten ontstaat door het verschil tussen de Rijkssubsidie enerzijds
en de loonkosten anderzijds, zal de komende jaren fluctueren. Onder meer omdat er geen instroom van Wsw-medewerkers met een laag salarisniveau is, zullen de gemiddelde loonkosten verder stijgen. De deelnemende gemeenten vullen het subsidietekort alsmede het overig resultaat aan. - Verbonden partij publiek
GGD Zuid Limburg
1. Naam
GGD Zuid Limburg
2. Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
3. Vestigingsplaats
Heerlen en Maastricht
4. Doelstelling en openbaar belang
Zorg dragen voor publieke gezondheid, toezicht op de kwaliteit Wmo, Veilig Thuis, ambulancezorg, GHOR, vangnetfunctie en crisiszorg verslaafden, dak- en thuislozen, sociaal medische advisering.
5. Relatie met beleidsprogramma
Programma Volksgezondheid en milieu
6. Deelnemende partijen
De 18 Zuid-Limburgse gemeenten
7. Bestuurlijk belang
Het Algemeen Bestuur van de GGD Zuid-Limburg bestaat uit 1 bestuurslid per deelnemende gemeente en 1 plaatsvervangend lid. Als lid van het Algemeen Bestuur kunnen slechts worden aangewezen leden van het college van de gemeenten. Het Dagelijks Bestuur (DB) bestaat uit bestuurders van 7 gemeenten, waaronder Stein. Besluitvorming vindt plaats via gewogen stemmen, gerelateerd aan het inwonersaantal.
8. Financieel belang
Subsidie/inkooprelatie/verliesbijdrage naar rato inwonertal.
9. Vermogen Eigen vermogen
31-12-2022: € 148.781
31-12-2021: € 2.196.193Vreemd vermogen
31-12-2022: € 36.190.680
31-12-2021: € 39.032.001Gemeentelijke bijdrage
2022: € 1.032.576
2021: € 894.77910. Financieel resultaat
2022: € -1.697.412
2021: € 216.61611. Risico’s
Verliesbijdrage naar rato inwonertal.
12. Ontwikkelingen
- Verbonden partij publiek
Omnibuzz
1. Naam
Gemeenschappelijke regeling Omnibuzz
2. Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
3. Vestigingsplaats
Sittard-Geleen
4. Doelstelling en openbaar belang
Het zorg dragen voor het vervoer van klanten met een beperking die een beroep kunnen doen op de Wet maatschappelijke ondersteuning.
5. Relatie met beleidsprogramma
Programma Sociaal Domein
6. Deelnemende partijen
Gemeente: Beek, Beesel, Bergen, Brunssum, Echt-Susteren, Eijsden-Margraten, Gennep, Gulpen-Wittem, Heerlen, Horst aan de Maas, Kerkrade, Landgraaf, Leudal, Maasgouw, Maastricht, Meerssen, Nederweert, Nuth, Onderbanken, Peel en Maas, Roerdalen, Roermond, Schinnen, Simpelveld, Sittard-Geleen, Stein, Vaals, Valkenburg aan de Geul, Venlo, Venray, Voerendaal, Weert.
7. Bestuurlijk belang
Kwalitatief goed en betrouwbaar vervoer op maat tegen reële kosten.
8. Financieel belang
De gemeente Stein heeft zitting in het algemeen bestuur van Omnibuzz en stelt met de vertegenwoordigers van de overige gemeenten de jaarrekening en begroting vast. De totale gemeentelijke bijdrage is opgebouwd uit twee delen: een bedrag per inwoner voor de bedrijfskosten en de vervoerskosten (het reisvolume/daadwerkelijk gebruik).
9. Vermogen Eigen vermogen
31-12-2022: € 4.421.663
31-12-2021: : € 4.241.986Vreemd vermogen
3 1-12-2022: € 1.977.411
31-12-2021:€ 3.625.799Gemeentelijke bijdrage
2022: € 345.503
2021: € 342.18010. Financieel resultaat
2022 : € 3.335.388
2021: € 2.885.89411. Risico’s
In geval er sprake is van een tekort t.o.v. de begroting moeten de gemeenten dit tekort aanzuiveren d.m.v. een hogere gemeentelijke bijdrage.
12. Ontwikkelingen
- Wijziging GR Omnibuzz. Wijziging heeft betrekking tot artikel 18, de afrekensystematiek.
- Het doelgroepenvervoer is ook in 2022 lager dan het vervoer in het pre-coronatijdperk. Dit leidt in het algemeen tot lagere vervoerskosten, maar ook tot een lagere eigen bijdrage van inwoners die gebruik maken van dit vervoer. - Verbonden partij publiek
RUD
1. Naam
Regionale Uitvoeringsdienst Zuid Limburg
2. Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
3. Vestigingsplaats
Maastricht
4. Doelstelling en openbaar belang
Het doel van de vorming van de RUD ZL is om hogere kwaliteit van vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH) te bereiken op het gebied van milieu voor minimaal de basistaken van alle 17 deelnemers en de specialistische milieutaken voor de deelnemers die ook deze taken inbrengen. De gemeente Stein heeft alle milieutaken ingebracht. De RUD ZL is tevens een BRZO-RUD omdat alle BRZO-taken provinciebreed hier zijn ondergebracht.
De vorming van een RUD is wettelijk verplicht.5. Relatie met beleidsprogramma
Programma Volksgezondheid en milieu
6. Deelnemende partijen
In Zuid-Limburg werken de gemeenten Beek, Beekdaelen, Brunssum, Eijsden-Margraten, Gulpen-Wittem, Heerlen, Kerkrade, Landgraaf, Maastricht, Meerssen, Simpelveld, Sittard-Geleen, Stein, Vaals, Valkenburg, Voerendaal en de Provincie Limburg op basis van een gemeenschappelijke regeling samen in de RUD ZL.
7. Bestuurlijk belang
De gemeente Stein is vertegenwoordigd in het Algemeen Bestuur en het Dagelijks Bestuur van de RUD ZL.
8. Financieel belang
De verdeling van de kosten vindt plaats op basis van de te besteden uren per deelnemer en het ingebrachte takenpakket per deelnemer.
9. Vermogen Eigen vermogen
31-12-2021: € 2.218.613
31-12-2022: € 1.128.281Vreemd vermogen
31-12-2021: € 2.161.161
31-12-2022: € 2.329.200Gemeentelijke bijdrage
2021: € 509.000
2022: € 547.30010. Financieel resultaat
2021: € 1.081.000
2022: € -/- 18.21911. Risico’s
In de GR ligt vast dat de financiële eindverantwoordelijkheid voor de financiële positie van de RUD ZL door de deelnemers wordt gedragen. Onverlet deze eindverantwoordelijkheid heeft de RUD ZL als zelfstandig orgaan een eigen verantwoordelijkheid om te zorgen voor de vorming van voldoende weerstandsvermogen.
12. Ontwikkelingen
-
- Verbonden partij publiek
BsGW
1. Naam
BelastingSamenwerking Gemeenten en Waterschappen
2. Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling.
3. Vestigingsplaats
Roermond
4. Doelstelling en openbaar belang
BsGW Belastingsamenwerking Gemeenten en Waterschappen is een zelfstandig samenwerkingsverband voor heffing en inning van gemeentelijke belastingen en waterschapsbelastingen en voor uitvoering van de wet WOZ. 30 van de 33 Limburgse gemeenten en de twee Limburgse waterschappen werken samen in BsGW.
Deze samenwerking betekent dat de uitvoeringstaken van de waterschapsbelastingen ,de gemeentelijke belastingtaken en administratieve taken van de Wet Waardering Onroerende Zaken (WOZ), worden verzorgd door BsGW.De verzelfstandiging beoogt een zo groot mogelijk maatschappelijk rendement te halen uit samenwerking tussen lokale overheden op het gebied van belastingheffing en - inning.
5. Relatie met beleidsprogramma
Programma Bestuur en ondersteuning
6. Deelnemende partijen
30 van de 33 Limburgse gemeenten en de twee Limburgse waterschappen werken samen in BsGW. De deelnemende gemeenten zijn Beek, Beesel, Bergen, Brunssum, Echt-Susteren, Eijsden-Margraten, Gennep, Gulpen-Wittem, Heerlen, Kerkrade, Landgraaf, Leudal, Maasgouw, Maastricht, Meerssen, Nederweert, Nuth, Onderbanken, Peel en Maas, Roerdalen, Roermond, Schinnen, Simpelveld, Sittard-Geleen, Stein, Vaals, Valkenburg, Venlo, Voerendaal, Weert. De waterschappen Peel en Maasvallei en het Waterschap Roer en Overmaas nemen deel aan de GR.
7. Bestuurlijk belang
Conform de Wet gemeenschappelijke regelingen bestaat de bestuursstructuur uit een Algemeen Bestuur (AB) en een Dagelijks Bestuur (DB). De portefeuillehouder financiën vertegenwoordigt de Gemeente Stein in het AB.
8. Financieel belang
De processen voor waterschappen en gemeenten overlappen elkaar in grote mate en de benodigde basisgegevens worden gelijktijdig voor alle deelnemers opgebouwd. Omdat BsGW de processen voor alle belastingsoorten integraal uitvoert, zijn de daarmee samenhangende kosten zodanig met elkaar verweven dat kosten niet per belastingsoort gedifferentieerd kunnen worden. De uitvoeringskosten van de productieprocessen worden om die reden toegerekend aan eenduidige, herkenbare hoofdprocessen, overeenkomstig de organisatieopzet van BsGW. Dit resulteert in vijf primaire producten van dienstverlening: Gegevensbeheer en heffen, Waarderen, Innen, Klantzaken en Parkeerbelasting. De verdeling van deze kosten over de deelnemers gebeurt hierna met behulp van eenheidstarieven per product van dienstverlening.
De bijdrage van Stein in 2017 aan de BsGW was conform begroting € 377.497 (€ 324.112 reguliere bijdrage en € 53.385 goodwill).9. Vermogen Eigen vermogen
31-12-2022: € 1.982.000
31-12-2021: : € -362.000Vreemd vermogen
31-12-2022: € 8.198.000
31-12-2021: € 9.394.000Gemeentelijke bijdrage
2022: € 397.000
2021: € 358.00010. Financieel resultaat
2022: € 792.000
2021: € -1.565.00011. Risico’s
In de GR ligt vast dat de eindverantwoordelijkheid voor de financiële positie van de BsGW door de deelnemers wordt gedragen. Onverlet deze eindverantwoordelijkheid heeft de BsGW als zelfstandig orgaan een eigen verantwoordelijkheid om te zorgen voor de vorming van voldoende weerstandsvermogen.
12. Ontwikkelingen
-
Verbonden partij privaat
- Verbonden partij privaat
BNG
1. Naam
Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
2. Rechtsvorm
Naamloze vennootschap
3. Vestigingsplaats
Den Haag
4. Doelstelling en openbaar belang
BNG Bank is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger.
5. Relatie met beleidsprogramma
Programma Bestuur en ondersteuning
6. Deelnemende partijen
Aandeelhouders van de bank zijn uitsluitend overheden. De staat is houder van de helft van de aandelen. De andere helft is in handen van gemeenten en provincies.
7. Bestuurlijk belang
De gemeente Stein heeft stemrecht in de algemene vergadering van de aandeelhouders.
8. Financieel belang
De gemeente Stein is houder van 19.266 aandelen.
9. Vermogen Eigen vermogen
31-12-2022: € 4.615.000.000
31-12-2021: € 5.062.000.000Vreemd vermogen
31-12-2022: € 107.459.000.000
31-12-2021: € 143.995.000.000Gemeentelijke bijdrage
2022: n.v.t.
2021: n.v.t.10. Financieel resultaat
2022: € 300.000.000
2021: € 236.000.00011. Risico’s
Bij negatieve economische ontwikkelingen zijn de winstverwachtingen en dividenden onzeker.
12. Ontwikkelingen
-
- Verbonden partij privaat
Steinerbos
1. Naam
Steinerbos BV
2. Rechtsvorm
BV
3. Vestigingsplaats
Stein
4. Doelstelling en openbaar belang
De vennootschap heeft ten doel het exploiteren van het Recreatiepark Steinerbos en het scheppen van voorwaarden voor maatschappelijke en culturele ontplooiing en voor vrijetijdsbesteding
5. Relatie met beleidsprogramma
Programma Sport, cultuur en recreatie
6. Deelnemende partijen
Gemeente Stein
7. Bestuurlijk belang
Via de algemene vergadering van aandeelhouders (AVA) kan de gemeente Stein sturend optreden.
De jaarrekening van Steinerbos B.V. wordt vastgesteld door de AVA.
Tussen de gemeente Stein en de Steinerbos B.V. zijn een exploitatieovereenkomst en een huurovereenkomst gesloten.
De exploitatieovereenkomst strekt tot doel om de wederzijdse rechten en plichten vast te leggen tussen partijen. Onder andere is beschreven welke exploitatiebijdrage door de gemeente Stein betaald wordt en welke tegenprestaties door Steinerbos B.V. hiervoor geleverd worden.
De huurovereenkomst strekt tot doel om de aanwezige onroerende zaken inclusief de ondergrond ter beschikking te stellen aan Steinerbos B.V. teneinde het recreatiepark te kunnen exploiteren. Tevens is in deze overeenkomst beschreven onder welke condities en tegen welke prijs het gehuurde ter beschikking wordt gesteld aan de B.V.8. Financieel belang
De gemeente Stein is enig aandeelhouder van de vennootschap Steinerbos B.V. Het kapitaal van de vennootschap bestaat uit één aandeel van één euro (€ 1,00).
9. Vermogen Eigen vermogen
31-12-2022: € 285.065
31-12-2021: € 78.977Vreemd vermogen
31-12-2022: € 1.255.118
31-12-2021: € 1.286.426Gemeentelijke bijdrage
2022: € 399.044
2021: € 391.22010. Financieel resultaat
2022: € 206.088
2021: € 299.768 -/-11. Risico’s
-
-12. Ontwikkelingen
-
-
- Verbonden partij privaat
Enexis
1. Naam
Enexis
2. Rechtsvorm
Naamloze vennootschap
3. Vestigingsplaats
's-Hertogenbosch
4. Doelstelling en openbaar belang
Het distribueren en het transporteren van energie zoals elektriciteit, gas, warmte en (warm) water, en het in stand houden, beheren, exploiteren en uitbreiden van distributie en transportnetten in relatie tot energie.
5. Relatie met beleidsprogramma
Programma Bestuur en ondersteuning
6. Deelnemende partijen
De aandelen van Enexis holding zijn in handen van Nederlandse provincies en gemeenten,
7. Bestuurlijk belang
De gemeentelijke aandeelhouders in Limburg zijn verenigd in de Vegal. De gemeente Stein heeft stemrecht in de algemene vergadering van aandeelhouders.
8. Financieel belang
De gemeente Stein is houder van 460.350 aandelen.
9. Vermogen Eigen vermogen
31-12-2022: € 5.441.000.000
31-12-2021: € 4.241.000.000Vreemd vermogen
31-12-2022: € 4.907.000.000
31-12-2021: € 5.154.000.000Gemeentelijke bijdrage
2022: n.v.t.
2021: n.v.t.10. Financieel resultaat
2022: € 199.000
2021: € 1.300.000.00011. Risico’s
Bij negatieve economische ontwikkelingen zijn de winstverwachtingen en dividenden onzeker.
12. Ontwikkelingen
In 2022 heeft Enexis de commerciële dochter Fudura verkocht, met een opbrengst van 1,3 miljard (boekwinst € 1,1 mld).
Eind 2022 hebben de 3 regionale netbeheerders (Enexis, Alliander en Stedin) en hun aandeelhouders een onderhandelaarsakkoord bereikt met het Rijk over de voorwaarden en het proces voor een toekomstige participatie door het Rijk als de kapitaalbehoefte de mogelijkheden van het bedrijf en de huidige aandeelhouders overstijgt. - Verbonden partij privaat
RWM
1. Naam
NV RWM
2. Rechtsvorm
NV
3. Vestigingsplaats
Sittard-Geleen
4. Doelstelling en openbaar belang
Uitvoeren afvalinzameling en aanverwante reinigingstaken van de aangesloten gemeenten
5. Relatie met beleidsprogramma
Programma Volksgezondheid en milieu
6. Deelnemende partijen
De gemeenten Stein, Sittard-Geleen, Beek, Beekdaelen en Echt-Susteren.
7. Bestuurlijk belang
Wethouder Hendrix vertegenwoordigt de gemeente in de AVA en inhoudelijk
8. Financieel belang
Het aandeel van Stein in het aandelenkapitaal van de NV RWM bedroeg in eerste instantie € 5.900. In december 2010 heeft de NV RWM de deelnemende gemeenten gevraagd het aandelenkapitaal uit te breiden om een vergunning op grond van de Wet wegvervoer goederen te krijgen. Voor Stein betekende dit een uitbreiding van het aandelenkapitaal met € 5.800. Op 15 februari 2011 heeft het college hiermee ingestemd. Stein bezit 117 aandelen á € 100. Per 1-1-2023 is gemeente Echt-Susteren toegetreden als aandeelhouder van RWM NV. Vóór toetreding en na dividenduitkering had de gemeente Stein een aandeel van 116/888 van € 4.870.000 in het eigen vermogen ultimo 2022, zijnde € 636.171. Na inbreng door Echt-Susteren heeft Stein een aandeel van 116/968 (€ 4.870.000 + €439.000), zijnde € 636.202.
9. Vermogen Eigen vermogen
31-12-2022 : € 5.325.743
31-12-2021 : € 6.109.326Vreemd vermogen
31-12-2022 : € 5.951.961
31-12-2021 : € 3.900.376Gemeentelijke bijdrage
2022: € -
2021: € -10. Financieel resultaat
2022: € 76.406
2021: € 189.08911. Risico’s
Bij beëindigen contract worden desintegratiekosten in rekening gebracht.
12. Ontwikkelingen
- Toetreding Echt-Susteren per 1-1-2023 (gestart met een proefjaar) en uittreding Beekdaelen per 1-1-2025 (RWM heeft nauwe samenwerking met RD4 voor de overdracht).
- Ontwikkeling toekomstvisie RWM.