Verkeer, wegen en water
Wegvoorzieningen
In 2022 zijn de onderstaande projecten afgerond die tot doel hebben om het wegennet te verbeteren en veiliger te maken en/of daar raakvlakken mee hebben:
- Herinrichting van de Jurgensstraat in Elsloo;
- Toegang hotel Van der Valk;
- Korte termijn maatregelen Verkeersarrangementen (oa. drempel Obbichterstraat, drempel Heirstraat, VOP Langhaagweg, e.d.);
- Voorbereiding doorfietspad en op- en afritten Elsloo.
De volgende projecten zijn doorgeschoven naar 2023, vanwege de benodigde voorbereidingstijd en waar mogelijk bundelen van infrastructurele projecten in hetzelfde gebied.
- Opknappen Beatrixplein. De p lanning is afhankelijk van externe partijen die eveneens grondeigendommen hebben;
- Start voorbereiding gebiedsvisie Dorine Verschureplein. Dit hangt samen met de Transformatievisie Elsloo welke in 2022 is gestart.
Wensauto
In de gemeente Stein rijden twee wensauto's: een in Berg aan de Maas en een in Meers. In de opstartfase heeft de gemeente de wensauto's een aantal jaren gesubsidieerd met als voorwaarde dat de subsidiebehoefte uiteindelijk in 2021 naar € 0 wordt afgebouwd. De provincie heeft in 2021 een nieuwe subsidieregeling vastgesteld. De stichting wensauto Meers heeft eind 2021 een nieuwe subsidie aangevraagd. Voor de wensauto in Berg is in 2022 een nieuwe subsidie verleend.
Een van de subsidievoorwaarden is dat de wensautos 100% elektrisch zijn.
Aanpak rotondes BPS
Doorfietspad en op- en afritten Elsloo
Het project (voorheen 'Aanpak rotondes en op- en afritten Businesspark Stein') heeft tot doel om het wegennet te verbeteren, de doorstroming te bevorderen en de verkeersveiligheid te verbeteren. Het project heeft impact op en raakvlakken met meerdere (toekomstige) projecten langs dit traject van zowel gemeenten Stein en Beek als provincie Limburg. Het betreft onder andere het project 'doorfietsroute Maastricht-Sittard' van de provincie en het project 'Stationsomgeving Beek - Elsloo'. Samen met de provincie is onderzocht of deze projecten samengevoegd kunnen worden tot één project in het kader van de versnellingsagenda. Hierdoor is co-financiering van de provincie mogelijk. De provincie heeft inmiddels € 2,4 miljoen gereserveerd voor het doorfietspad op Steins grondgebied.
In de 1e helft van 2023 wordt de Raad middels een raadsvoorstel geïnformeerd over de totale projectscope, de integraliteit en de financiële consequenties/voordelen.
Stedelijk waterbeheer
In 2022 is verder invulling gegeven aan het duurzaam omgaan met water door het renoveren van bestaande riolering en het afkoppelen van hemelwater. Ook bij overige grootschalige reconstructies of ruimtelijke projecten is hier op ingezet. Door efficiënt uitvoering te geven aan onze onderhoudprogramma's is het functioneren van onze rioolvoorzieningen (zoals pompen en gemalen) geborgd.
Stationsomgeving Beek-Elsloo
In 2022 is de besteksfase van het stationsproject Beek-Elsloo verder uitgewerkt en zijn er diverse overeenkomsten opgesteld om de realisatie van het totale project vanaf 2023 mogelijk te gaan maken. Conform de laatste planning zal vanaf medio 2023 de uitvoering gaan starten en zal het totale project in Q2 2025 gereed zijn. Het stationsproject voorziet in een volledig nieuwe entree aan de zijde Elsloo inclusief parkeervoorzieningen en een vernieuwde situatie aan de zijde Beek. Hiermee wordt ook de verkeersveiligheid en de doorstroming bij de overweg verbeterd.
De aanhaking van de Sanderboutlaan op de nieuwe stationsentree aan de Steinse zijde wordt vervolgens ook uitgevoerd.
Rotonde visie 'In het hart van de Maasvallei'
Met de vaststelling van de Rotondevisie door de raad is een leidraad aanwezig om vijftien rotondes van een herkenbare uitstraling en groenstructuur te voorzien om het toeristisch profiel van de gemeente te versterken.
Voor de implementatie van de Rotondevisie is in de meerjarige investeringsplanning voor 2022 een investering van € 130.000 opgenomen voor de inrichting van acht rotondes. In 2022 zijn de werkzaamheden gestart en afgerond voor de herinrichting van vier rotondes, te weten: Nieuwe Postbaan - Mauritslaan (Van der Valk); Heidekampweg - Nieuwe Postbaan (Asfaltcentrale); Heidekampweg - Veestraat (ingang Haven) en Mauritsweg - Heidekampweg (Poort van Stein).
De kosten van de inrichting van de overige rotondes worden gedekt uit reeds beschikbaar gestelde investeringsbudgetten en het budget voor de toeristische uitvoeringsagenda.
Mobiliteitsagenda en Smart Mobility
Mobiliteitsagenda Zuid-Limburg
In 2021 hebben de gemeenten van Zuid-Limburg de eerste stappen gezet in het uitvoering geven aan de gezamenlijke Mobiliteitsagenda Zuid-Limburg om zo de gewenste mobiliteitstransitie in Zuid-Limburg te realiseren. Voor 2022 werden de volgende uitgangspunten voor de samenwerking in Zuid-Limburg afgesproken:
- We werken aan de mobiliteitsopgaven vanuit een integrale aanpak: mobiliteit & ruimte trekken samen op (Omgevingswet);
- We werken vanuit onze eigen regio Zuid-Limburg;
- We bundelen onze krachten in de regio en zetten onze beschikbare capaciteit zo effectief mogelijk in;
- We staan klaar voor de ontwikkelingen die we op ons af zien komen en spelen slim in op kansen en initiatieven van derden;
- We zorgen voor gezamenlijke financiering.
Concreet zijn in 2022 de volgende activiteiten uitgevoerd:
Zuid-Limburg Bereikbaar (ZLB) heeft uitvoering gegeven aan de activiteiten zoals opgenomen in het jaarplan ZLB 2022 (werkgeversaanpak, fietsstimulering, communicatie & marketing)
Digitalisering overheden: er zijn afspraken met het Rijk gemaakt over de digitaliseringsopgave voor mobiliteitsdata die er voor overheden ligt richting de toekomst. Er is een plan van aanpak opgesteld waarin het proces is beschreven hoe gemeenten in 2023 mobiliteitsdata versneld op orde kunnen brengen.
Actieagenda knooppunten: er zijn afspraken gemaakt tussen Rijk, regio, vervoerders en ProRail om een gezamenlijke actieagenda knooppunten op te stellen. Hierbij heeft vanuit de regio een inventarisatie plaatsgevonden van belangrijke knooppunten. Het vormt een basis voor de prioritering van onze opgaven (richting 2040). De actieagenda zal in 2023 geactualiseerd worden en binnen de regio kijken we naar welke knooppunten en welke partijen daarmee aan de slag gaan.
Deelmobiliteit en hubs: er is een plan van aanpak opgesteld conform uitgangspunten van het Rijk voor realisatie van deelmobiliteithubs.
Ontwikkeling Hoogwaardig openbaar vervoer (HOV)/ Bus Rapid Transit (BRT): er heeft een eerste verkenning plaats gevonden rondom de mogelijkheden van HOV/BRT in Zuid-Limburg. Concreet heeft de verkenning al geleid tot een aantal aanpassingen in de dienstregeling 2023. Zo is er een directe busverbinding gerealiseerd tussen station Heerlen en de Brightlands Chemelot Campus v.v.
MaaS Pilot Grenzeloze Mobiliteit : de Limburgse MaaS Pilot Grenzeloze Mobiliteit is afgerond en er wordt gewerkt aan verdere opschaling en toepassing binnen Limburgse en grensoverschrijdende context. De technieken die zijn ontwikkeld zullen grensoverschrijdend vervoer de komende jaren makkelijker en toegankelijker maken en zo grenzen verlagen tussen Zuid-Limburg en Duitsland/België.
Goederenvervoer en distributie
Pilot vrachtwagenparkeren: in het BO MIRT van 9 november 2022 is Limburg aangewezen als gebied voor een aantal pilots rond vrachtwagenparkeren. Begin 2023 wordt het proces helder en in de loop van 2023 zullen pilotlocaties bekend worden.
Lobby financiering Strategisch Plan Verkeersveiligheid: in het kader van Verkeersveiligheid is in 2022 geconstateerd dat de beschikbare middelen van het Rijk niet toereikend zijn voor onze opgaven. Daartoe hebben we als Limburgse gemeenten samen met provincie een brief aan de minister en staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat gestuurd waarin wij de noodzaak en urgentie van onze opgave aangeven en pleiten voor een grotere financiële bijdrage.
Verkeersactieve School: in Zuid-Limburg hebben we de overeenkomsten gesloten om op grote schaal aan de slag te gaan met de Verkeersactieve school. De verkeersactieve school bestaat 1 jaar en inmiddels doen 400 scholen uit het (speciaal) basisonderwijs en voortgezet (speciaal) onderwijs mee aan de Verkeersactieve school, overeenkomend met 89% van alle scholen in Limburg. In Stein neemt 100% van de scholen deel aan de Verkeersactieve school.
Er is een start gemaakt met uitwerken van het Nationaal Toekomstbeeld Fiets en het provinciale Uitvoeringsprogramma Fiets tot een regionaal Actieplan Fiets Zuid-Limburg.
Het opstellen van een regionale aanpak 30 km/u tenzij: de opgaven en de ontwikkelingen op het gebied van het mobiliteitssysteem in Zuid-Limburg, de mobiliteitstransitie, het STOMP [1] principe, de risicogestuurde verkeersveiligheidsaanpak en de Tweede Kamer motie ’30 km/u in de bebouwde kom, tenzij….’ vragen om een regionale aanpak zodat we komen tot een gezamenlijk wensbeeld. In 2022 zijn we hiermee gestart. Het is de verwachting dat medio 2023 het gezamenlijke wensbeeld wordt opgeleverd.
Samenwerking openbaar vervoer en doelgroepenvervoer: in 2022 is er bestuurlijk overleg geweest tussen Omnibuzz (in de vorm van het DB bestaande uit wethouders), Provincie Limburg en Arriva om te komen tot een verbeterde samenwerking tussen openbaar vervoer en doelgroepenvervoer. Dit wordt in 2023 verder uitgewerkt en geconcretiseerd tot Gezamenlijk Actieplan waarin samengewerkt wordt aan het verlagen van barrières tot het OV (vooral voor ouderen).
Governance: we willen als samenwerkende overheden gestructureerd werken aan regionale mobiliteit. Daarvoor hebben we een Ontwikkelperspectief opgesteld waarin wordt beschreven op welke onderdelen de komende jaren verdere doorontwikkeling gewenst is.
We hebben een Regionaal Jaarplan 2023 opgesteld waarin de ontwikkelingen die we het komende jaar op ons af zien komen en de activiteiten die we daarvoor moeten uitvoeren zijn opgenomen. De tien inhoudelijke thema’s uit de Mobiliteitsagenda Zuid-Limburg zijn hierin leidend.
Mede door de financiële inzet van de regio is voor 2023 de gemeentelijke bijdragen geïntensiveerd door Provincie, Rijk en gemeente Maastricht (o.a. in BO MIRT november 2022). Iedere ingezette euro uit de 16 gemeenten is hiermee ruim verviervoudigd. Deze intensivering leidt tot een versnelde uitvoering van de Mobiliteitsagenda Zuid-Limburg.
[1] Bij het STOMP-ontwerpprincipe staat de auto niet langer centraal bij de inrichting van de ruimte, maar gaan we eerst uit van de voetganger (Stappen) en vervolgens de fietser (Trappen), OV en MaaS. Als laatste wordt de privé-auto meegenomen in de inrichting.
Internet buitengebied
Eind 2021 heeft het college een samenwerkingsovereenkomst met Deltafiber afgesloten voor de aanleg van glasvezel in Catsop en Bergerweg/Louisegroeveweg en bedrijventerreinen. Dit wordt in 2023 verder uitgerold door Deltafiber.