Onderwijshuisvesting
Integraal huisvestingsplan
Business case Uitbreiding Groenewald
In de raadsvergadering van 14 oktober 2021 is het Integraal Huisvestingsplan 2021-2036 besproken. Met het destijds genomen besluit is gelijktijdig bepaald dat het capaciteitsvraagstuk bij Groenewald het eerste project is waarvoor een business case wordt opgesteld. Het eindrapport van deze business case is behandeld tijdens de raadsvergadering op 23 juni 2022. Onder andere is besloten in te stemmen met dit eindrapport en de inhoud leidend te laten zijn bij de verdere uitwerking en realisatie van de uitbreidingsplannen. Voorts is een voorbereidingskrediet beschikbaar gesteld van € 721.909. Met de vaststelling van de begroting 2023 (raad d.d. 10 november 2022) is akkoord gegaan met de resterende investeringskredieten voor de gebouwelijke uitbreiding (€ 6.497.178 incl. BTW) en de uitbreiding van de 1e inrichting meubilair
(€ 204.000 incl. BTW).
Dit besluit betekende groen licht voor Stichting LVO (bevoegd gezag Groenewald) om vanuit haar rol als bouwheer aan de slag te gaan met de voorbereidingen. In het kader hiervan zijn met het schoolbestuur afspraken gemaakt over de organisatiestructuur en de rol van de gemeente hierin. Met onze raadsinformatiebrief van 21 juli 2022 hebben wij u hiervan in kennis gesteld. Voorts heeft de portefeuillehouder het seniorenconvent op 21 september 2022 geïnformeerd over de afspraken die met het bevoegd gezag zijn gemaakt over het inkoopbeleid.
Verhuizing "de triviant" naar KC Bonjour (vh. basisschool Kerensheide)
In voornoemd IHP staat vermeld dat de ruimtelijke problematiek bij "de triviant" voorlopig moet worden opgelost door gebruik te maken van de leegstaande lokalen in KC Bonjour (vh. basisschool Kerensheide). Vanaf januari 2022 zijn de ouders/verzorgers, middels nieuwsbrieven, meegenomen in dit verhuizingstraject. Informatie die ook met de raad is gedeeld. De ervaringen van alle betrokkenen zijn positief, met die kanttekening dat de verkeersveiligheid rondom de locatie nog een aandachtspunt is. Een item waarvoor de schoolleiding permanent aandacht vraagt bij de ouders/verzorgers. Ook wij als gemeente monitoren deze situatie nauwgezet.
In de toelichting bij de Slotwijziging 2022 is gemeld dat afspraken zijn gemaakt met Stichting Kindante over de verdeling van de met deze verhuizing gemoeide kosten. Vanuit onze verantwoordelijkheid met betrekking tot de onderwijshuisvesting en het feit dat wij van mening zijn dat de lokalen aan de maat dienen te voorzien om kwalitatief goed onderwijs te borgen, is aan het schoolbestuur een bedrag van iets meer dan € 50.000 vergoed.
Renovatie Avonturijn
Onder leiding van het architectenbureau is een traject gestart om samen met vertegenwoordigers van de school, de medezeggenschapsraad, de kindpartner en de werkgroep inclusie en toegankelijkheid te komen tot een door alle partijen gedragen plan. Tijdens dit proces waren er een tweetal zaken die specifieke aandacht vroegen te weten het installatieontwerp en de asbestsanering in het monumentale deel van het gebouw. Aandachtspunten die uitvoerig zijn besproken, op basis waarvan uiteindelijk is besloten aan voorstel te doen aan de raad voor het beschikbaar stellen van een aanvullend krediet van € 573.749 (incl. BTW). Op 17 februari 2022 heeft de raad hiermee ingestemd.
Dit besluit betekende dat de ontwerpen (bouwkundig/installatietechnisch) met de bijbehorende bestekken definitief konden worden gemaakt. Documenten aan de hand waarvan dit project kon worden aanbesteed. Op basis van de ontvangen inschrijvingen hebben we moeten concluderen dat uitvoering van het project niet mogelijk was binnen de door de raad vastgestelde kaders. Dit maakte het noodzakelijk de raad opnieuw te verzoeken extra middelen beschikbaar te stellen ter grootte van € 784.680 (incl. BTW). In de raadsvergadering van 1 december 2022 is hiermee akkoord gegaan. Met dit besluit konden de werkzaamheden definitief worden gegund en zijn de betrokken aannemers gestart met de voorbereidingen.
Alvorens met de verbouwing te kunnen starten was het noodzakelijk de in de kruipruimte aanwezige asbest te saneren. Werkzaamheden die zijn uitgevoerd in de zomervakantie. Met onze raadsinformatiebrief van 5 oktober 2022 hebben wij u geinformeerd over verloop van het saneringsproces en het feit dat uitvoering heeft plaatsgevonden binnen het hiervoor beschikbaar gestelde budget.