Overhead
Als gevolg van de gewijzigde voorschriften in het BBV, wordt de overhead vanaf 2017 niet meer verdeeld over diverse posten in de begroting, maar wordt het volledige bedrag zichtbaar gemaakt op een taakveld overhead, als onderdeel van programma Algemene Dekkingsmiddelen.
Definitie van overhead: het geheel van functies gericht op sturing en ondersteuning van medewerkers in het primaire proces.
Werkelijk | Begroting na wijziging | Primaire begroting | |
(x € 1.000) | 2022 | 2022 | 2022 |
Overhead | -10.179 | -10.648 | -8.005 |
Totaal | -10.179 | -10.648 | -8.005 |
Informatiebeveiliging en privacy
Informatiebeveiliging en privacy spelen een belangrijke rol bij de uitvoering van de gemeentelijke taak. Beide zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Gemeente Stein heeft op dit vlak een maatschappelijke verantwoordelijkheid en hecht veel belang aan het beschermen van de privacy van haar inwoners. Een hoge betrouwbaarheid van de informatievoorziening zorgt voor een betrouwbare dienstverlening en maakt efficiënt werken mogelijk. Wij houden ons hierbij aan de Algemene Verordening Gegevensbescherming, de Uitvoeringswet Algemene Verordening Gegevensbescherming, de Baseline Informatiebeveiliging Overheid en de Wet Politiegegevens. Er wordt veelvuldig gebruik gemaakt van de mogelijkheden van informatie-uitwisseling. Voor gemeenten is het dan ook noodzakelijk om de beveiliging van informatie professioneel te organiseren. Informatie moet immers beschikbaar en integer (betrouwbaar) zijn en mag alleen door bevoegden zijn in te zien (vertrouwelijk). Bij de uitwisseling van informatie moeten gemeenten voldoende rekening houden met beveiligings- en privacyaspecten. Wij hebben dit geborgd in ons privacy- en informatiebeveiligingsbeleid.
Komende periode wordt er verder hard gewerkt aan de uitvoering van onze 'Visie op privacy en informatiebeveiliging 2022-2026". Het visiedocument is door iedereen te raadplegen op de website van gemeente Stein. Structurele aandacht is nodig om privacy op een natuurlijke manier tot de organisatiecultuur te laten behoren. Zo blijven medewerkers als onderdeel van de jaarlijkse bewustwordingscampagne continue geïnformeerd worden over een veilige omgang met persoonsgegevens.
ENSIA
Ieder jaar verantwoorden wij ons middels ENSIA (Eenduidige Normatiek Single Information Audit) over informatieveiligheid in relatie tot de gemeentelijke domeinen en basisregistraties. Eventuele aanbevelingen die uit de audit naar voren komen worden verwerkt in een verbeterplan. Het college van burgemeester en wethouders legt middels een collegeverklaring verantwoording af aan de toezichthouders en gemeenteraad.
Privacy Audit Wet Politiegegevens
Buitengewoon opsporingsambtenaren (boa’s) voeren in verschillende domeinen toezicht- en handhavingstaken uit die vallen onder de opsporingsbevoegdheid. De Wet Politiegegevens (Wpg) bevat de verplichting een privacy audit Wpg uit te voeren op het gebruik van persoonsgegevens door de boa’s. In de audit wordt onderzocht in welke mate de opzet, bestaan en werking van de verplichtingen uit de Wpg zijn gerealiseerd. Gemeente Stein heeft over de eerste privacy audit Wpg op tijd verantwoording afgelegd aan de Nederlandse toezichthouder de Autoriteit Persoonsgegevens. Aanbevelingen die uit de audit naar voren zijn gekomen zijn vastgelegd in een verbeterplan. Gemeente Stein draagt er zorg voor dat, mede ter voorbereiding op de vier jaarlijkse externe Wpg audit (uitgevoerd door een onafhankelijke IT-auditor), tenminste jaarlijks een interne audit plaatsvindt.
Informatiebeleid
Er is minimaal aandacht gegeven aan (de doorontwikkeling van) het beleid. De focus lag op de continuïteit van de dag dagelijkse werkzaamheden.
Communicatie
In 2022 is de focus gelegd op het communicatief vaardiger maken van de interne organisatie; één van de speerpunten uit de visie op communicatie 2018-2023. Met de introductie van de interne Direct Duidelijk campagne begin van het jaar, worden medewerkers opgeleid in begrijpelijk schrijven. Hiervoor worden trainingen aangeboden, wordt gewerkt aan bewustwording via intranet en worden samen met taakveld communicatie de meest voorkomende teksten beetje bij beetje onder handen genomen. Daarnaast is er een testpanel aan inwoners samengesteld om de inspanningen te meten en te voorzien van feedback.
Daarnaast is met het vrijkomen van een vacature voor communicatieadviseur, de regie op communicatie anders ingericht. Ieder team heeft nu een vast aanspreekpunt. Waarbij tevens wordt ingezet op het versterken van de samenwerking met de afdeling dienstverlening door hier een eigen adviseur op in te zetten.
Met de oorlog in Oekraïne en de vluchtelingencrisis in eigen land, bleef ook in 2022 crisiscommunicatie een belangrijk onderdeel van de werkzaamheden.
Tot slot zijn in 2022 de voorbereidingen gestart voor de visie op communicatie 2023-2027. Zo is de visieperiode 2018-2022 analytisch diepgaand geëvalueerd, hebben interviews plaatsgevonden met alle leidinggevend en is ook bij management, college en raad input opgehaald ten behoeve van het herijken van de visie en de totstandkoming van een uitvoeringsagenda voor de komende jaren.
Verlofsparen
Medewerkers kunnen vanaf 1 januari 2022 deelnemen aan verlofsparen. Bovenwettelijke verlof, overwerkvergoeding, gekochte bovenwettelijke uren, verlofuren uit onregelmatig werken en beschikbaarheidsdienst kunnen nu in één keer door medewerkers worden omgezet in spaarverlof. Met dit verlofsparen kunnen medewerkers passend bij hun levensfase deze uren inzetten op een manier die aansluit bij hun persoonlijke levens- en carrièreplanning. Aangezien er bij verlofsparen sprake is van arbeidskosten gerelateerde verplichtingen die een niet voorspelbare opbouw en daarmee ook een onvoorspelbare afbouw kennen, moet hier een voorziening voor gevormd worden. Deze gespaarde uren verjaren niet.
In 2022 is voor een bedrag van ruim € 25.000 door medewerkers aan uren gespaard. Dit bedrag is dan ook per 31 december 2022 toegevoegd aan de voorziening verlofsparen