Sociaal Domein |
---|
Inleiding
Het programma sociaal domein levert een bijdrage aan de kernwaarde sociale en vitale kernen. Binnen onze kernen is sprake van dorpse saamhorigheid en gemeenschapszin. In onze kernen zijn inwoners actief, helpen ze elkaar en nemen ze zelf initiatief. Dit willen we behouden en verder versterken. Dit doen we samen met inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties.
Het programma sociaal domein levert een bijdrage aan de kernwaarde bereikbare en bedrijvige gemeente. Het gaat dan in het bijzonder om de strategische keuze van voldoende arbeidspotentieel waarbij participatie van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt onderdeel is.
Op het gebied van wonen en zorg is er een opgave voor de gemeente Stein. Er is sprake van bevolkingskrimp, van vergrijzing en ontgroening. Aansluitend op het rijksbeleid stimuleren wij dat mensen langer thuis blijven wonen in hun vertrouwde omgeving. Daarom streven wij naar toekomstbestendige kernen, met passende (zorg- en welzijn)voorzieningen en een infrastructuur die aansluit bij de uitdagingen van deze tijd.
Het project Grip Op Sociaal Domein is in 2022 succesvol afgerond. 2023 zal in het teken staan van het afronden van de nog lopende projecten. Daarnaast werken we eraan om ook structureel grip op het sociaal domein te blijven houden.
Taakvelden
Dit programma omvat de taakvelden:
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie
6.2 Wijkteams
6.3 Inkomensregelingen
6.4 Begeleide participatie
6.5 Arbeidsparticipatie
6.6 Maatwerkvoorzieningen (Wmo)
6.71 Maatwerkdienstverlening 18+
6.72 Maatwerkdienstverlening 18-
6.81 Geëscaleerde zorg 18+
6.82 Geëscaleerde zorg 18+
Wat hebben we bereikt ?
Voor het jaar 2022 is opnieuw uitvoering gegeven aan het integraal beleidsplan sociaal domein 2018-2023. Met dit beleidsplan inclusief de bijbehorende uitvoeringsagenda wordt voorzien in een vertaling van de strategische kernwaarden "sociale en vitale kernen" en "bereikbare en bedrijvige gemeente".
De centrale thema's hierbij zijn:
• Kracht bij mensen zelf
• Integrale samenwerking
• Maatwerk & kwaliteit
• Communicatie & informatievoorziening
• Innoveren en experimenteren
De uitvoeringsagenda wordt jaarlijks geëvalueerd en eveneens wordt jaarlijks een uitvoeringsagenda opgesteld voor het volgende jaar.
Bezuinigingen
De bezuinigingen genoemd in onderstaande tabel zijn bezuinigingen die voortvloeien uit de begroting 2021. Bezuinigingen die pas vanaf 2022 ingaan, zijn tekstueel toegelicht in het programma.
Bezuinigingen | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
---|---|---|---|---|---|
PIW | 50.000 | 50.000 | 50.000 | 50.000 | |
Mantelzorg | 1.500 | 1.500 | 1.500 | 1.500 | |
THC de Brug | 7.600 | 19.000 | 38.000 | 38.000 | 38.000 |
Regionale subsidie Levanto | 2.940 | 2.940 | 2.940 | 2.940 | 2.940 |
Vluchtelingenwerk | 2.445 | 2.445 | 2.445 | 2.445 | |
Sociale werkvoorziening | 30.000 | 60.000 | 90.000 | 90.000 | 90.000 |
Aanbesteding begeleiding | 17.000 | 17.000 | 17.000 | 17.000 | |
Huishoudelijke hulp | 20.000 | 40.000 | 60.000 | 60.000 | 60.000 |
Individueel vervoer | 1.356 | 4.746 | 8.136 | 10.000 | 10.000 |
Woningaanpassingen | 2.000 | 4.000 | 6.000 | 6.000 | 6.000 |
Eigen bijdrage | 4.560 | 4.560 | 4.560 | ||
Voordeel zorg door POH | 120.000 | 240.000 | 360.000 | 360.000 | 360.000 |
Praktijk Ondersteuner Huisarts (POH) | -23.000 | -23.000 | -23.000 | -23.000 | |
Aanbesteding Jeugd | 180.000 | 180.000 | 180.000 |
Wat hebben we ervoor gedaan ?